Skip to content

A hiba nem az Ön készülékében van

2011. 02 1

A készülő médiatörvény tartalomszabályozással foglalkozó részei fenekestül fogják felforgatni a médiapiacot, derül ki a napokban kiszivárgott munkaverzióból. A jövőben több reklámot sugározhatnak a közszolgálati adókon, a sorozatokban megjelenhetnek ismert termékek logói, eltűnhetnek a zavaróan hangos reklámok, a nézett műsorokat sikertelenebb programok válthatják fel.

A törvénytervezet számos területen kívánja megreformálni a tartalomszabályozás korábbi passzusait, melyeket az 1996. évi rádiózásról és televíziózásról szóló I. törvény rögzített. Nézzük szépen sorban, hogy milyen változásokra számíthatunk, amennyiben elfogadják a tervezetet!
Mivel a focihoz Magyarország lakosságának döntő hányada ért, érdemes talán a kiemelt műsorok kizárólagos közvetítési jogának a szabályozásával kezdeni. Ezentúl a médiatanács évente előre rögzíteni fogja azon események sorát, melyek kiemelt fontossággal bírnak -szerintük-. Ezen műsorokat nem lehet úgy közvetíteni, hogy a lakosság legalább tíz százaléka ne láthassa. Az eseményeket sugárzó csatornáknak  műsorukat elérhetővé kell tenniük a többi szolgáltató számára is, ha az árban nem tudnak megegyezni, az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) dönthet a szerződés részleteiről. Ha szlogenben szeretnénk gondolkodni, elég lenne egy 40 x 100 cm méretű transzparensre a következő mondatot pingálnunk: “Focit Magyarországnak!”
Következzék egy igazán meglepő tervezett átalakítás, mely kimondja, hogy a teljes lakosság körében 35%-nál nagyobb össznézettséget elérő csatornacsaládok kötelező jelleggel csökkentsék nézettségüket. Ezzel a médiabirodalmak piaci súlyát próbálják csökkenteni, melyet több módon is ki lehet préselni a tulajdonosokból; vagy nem vásárolnak több orgánumot, vagy csökkentik műsoraik színvonalát, egyben  nézettségét. Az ok-okozat kapcsolaton ez esetben lehet vitatkozni.
Érkezzen felsorolásomban a sokat támadott “karika”. Nem kérdés, hogy az ügyben lépni kellett valamit, ugyanis a korábbi gyakorlat nem bizonyult kellően hatásosnak; a gyermekek egyre aggreszívabbá, türelmetlenebbé váltak társaikkal, családjukkal szemben. Az elmúlt években megszokott karikák némileg változni fognak: a 12-es karika ezentúl azt jelenti majd, hogy 12-éven aluli gyermekek számára a műsorszám megtekintése nem ajánlott. Lesznek nyolc éven aluliaknak nem ajánlott műsorok is, valamint a 16-os és a 18-as karikával jelzett műsorokat csak este kilenc, illetve este tíz óra után lehetne műsorra tűzni. A továbbiakban este tíz után a 16-os, 23 óra után a 18-as karikát nem szükséges elhelyezni a képernyőn.
A törvény elfogadása után biztosan nem kell attól félnünk, hogy éjszakai szendergésünkből egy hirtelen hangosan előrobbanó reklám fog minket felébreszteni. A tervezet szerint a sugárzott reklámok nem lehetnek hangosabbak, mint a környezetükben szereplő műsorszámok. A médiatörvény munkapéldányából az is kiderül, hogy a szakemberek a reklámszabályozáson is lazítanának; eltűnik a reklámblokkok hosszát tizenkét percben korlátozó szabályozás, ezentúl a törvény  így fogalmaz: “a reklámblokk nem sértheti indokolatlanul a műsorszám egységét”. Egyáltalán nem lehet reklámmal megzavarni a hírműsorokat, a vallási műsorokat, a gyerekprogramokat, feltéve, hogy a műsoridő nem haladja meg a harminc percet. A filmeket és a 45 percet meghaladó műsorokat negyvenőt percenként csak egy reklámblokkal lehet megszakítani. És még valami: a törvény feltehetően engedélyezni fogja a termékelhelyezéseket, vagyis a sorozatokban és egyéb műsorokban ezentúl feltűnhetnek konkrét termékek, ha a szereplők nem buzdítanak közvetlen vásárlásra. Nincs több kikockázott Volvo, Adidas embléma, bevásárlóközpont-logo. Hurrá!
A folytatásról egészen biztos, hogy hallani fogunk!
Nyárai Gerzson

 

Advertisements
No comments yet

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: