Skip to content

A hírmédia állapota 2011 (USA)

2011. 12 5

A közönség a webre megy, a hagyományos médiumok hanyatlása megállíthatatlannak tűnik, még a stabilnak tartott rádiós piacot is fel fogja forgatni, hogy év végéig összesen hét autógyártó ígérte, hogy új modelljeibe a netes rádiózást lehetővé tevő eszközt épít be – ezek a The State of News Media 2011 (USA) fontosabb megállapításai. S bár az amerikai médiapiac jelentősen eltér a magyartól, ami ott tegnap megtörtént, az holnap nálunk fog.

Az emberek egyre több időt szánnak a hírekre, a sajtó – az online média kivételével – mégis hanyatlik, derül ki a Pew Research Center 2011-es jelentéséből. Csak a digitális szektor tudott számottevő növekedést produkálni.

 

Múlt év decemberében az amerikaiak 41 százaléka az internetről értesült a belföldi és nemzetközi hírekről, ami 17 százalékkal volt több, mint előző évben. Az USA lakosságának majdnem fele legalább heti háromszor olvas híreket a neten. A digitális média új üdvöskéje a mobiltelefon. Az amerikaiak 47 százaléka a mobiltelefonján (vagy egyéb digitális készüléken, pl.: iPad-on) olvas helyi híreket. A kutatásból emellett az is kiderül, hogy 2011 januárjában már az amerikaiak 7 százalékának volt táblagépe, ami majdnem duplája a 4 hónappal korábbi adatnak.

A nyomtatott sajtó olvasottsága ezzel párhuzamosan tovább csökkent 2010-ben. Van azonban jó hír is: a 2009-es visszaesés kétszer ekkora volt. A napilapok online változatainak olvasottsága – bár csak pontatlanul mérhető – nőtt valamennyit, így sok napilap állítja, hogy az összesített olvasóinak száma sosem volt még ilyen magas, bár ez kevés ahhoz, hogy teljesen ellensúlyozza a nyomtatott szektor veszteségeit. Ma az amerikaiak 40 százaléka olvas valamilyen formában napilapokat, szemben a 2008-as 46 százalékkal és a 2006-os 52 százalékkal.

A kábeltévék híradói szintén komoly nézettség csökkenést könyvelhettek el az elmúlt évben. Napi átlagban 13,7 százalékkal csökkent a nézők száma, főműsoridős átlagban pedig 16 százalékos a csökkenés, ami körülbelül 3,2 millió nézőt jelent. Ráadásul bekövetkezett az, ami 12 éve nem fordult elő: minden csatorna veszített a nézőiből, de a CNN a legtöbbet. Főműsoridőben a nézői 37 százalékát vesztette el, így az MSNBC-nek először sikerült főműsoridőben megelőznie.

A hálózatokba tömörült televíziók piacán sem jelentett újdonságot a nézettségesés. Szinte minden nagy csatorna hírműsorának nézőszáma csökkent 2010-ben. Ezek azonban még mindig rendkívül jelentős információforrást jelentenek Amerikában. Esténként átlagosan 21,6 millióan nézték a három műsor valamelyikét (ABC, CBS, NBC). Ez durván a négyszerese, mint a kábeladók legnépszerűbb műsorainak nézettsége. Az egyetlen műsor, melynek sikerült megőriznie nézőit, a PBS (nonprofit hírszolgáltató) NewsHour című műsora, mely átlagosan 1,1 millió nézőt vonzott a képernyők elé esténként.

A legkisebb veszteséget a helyi tévéadók könyvelhetik el, amelyek – felismerve a megváltozott igényeket – új hírsávot hoztak létre reggel fél 5-től. Majd’ hetven város csatornái adnak ebben az időben hírműsort, szemben az egy évvel korábbi 28 várossal.

A magazinpiac sem szolgált meglepetéssel a tavalyi évben, a hat hírmagazin példányszáma 8,9 százalékkal csökkent. Az előfizetések száma 8,6 százalékkal esett vissza, az újságárusoknál történő eladások pedig 17,7 százalékkal csökkentek. A legsikeresebbek továbbra is az olyan szűk réteget célzó hetilapok, mint a The Economist, a The Week, a The Atlantic és a New Yorker.

A hagyományos média szereplői közül az AM/FM rádiók maradtak a legstabilabbak. Az amerikaiak 93 százaléka legalább egyszer egy héten hallgatott valamilyen rádiót vagyis mindössze 3 százalékos csökkenést produkáltak az elmúlt 10 évben. A hírműfaj azonban nem áll ilyen jól, az amerikaiaknak csak töredékük használja tájékozódásra a rádiót, mindössze 16 százalékuk. A rádiós piac sem lehet azonban nyugodt, mert pillanatokon belül elérhetőek lesznek a netes rádiók az autókban is. A Toyota 2011-ben az összes új modelljébe beépíti a szolgáltatást, 2011 végéig pedig hat másik autógyártó is online rádióval felszerelt autókat dob piacra.

 Primusz Renáta

Advertisements
No comments yet

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: