Skip to content

Interjú a Kreatív Karantén főszervezőjével

2013. 04 19

Május 1-13. között Magyarországra, egészen pontosan a komáromi Monostori Erődbe látogat az Island Creative Quarantine (Kreatív Karantén Sziget) névre keresztelt programsorozat. A tíznapos kreatív műhelymunkán holland, lett, belga, finn és magyar egyetemisták vesznek részt, akik az idei „Válság! Európa újjáépítése” tematikára épülő zenés, multimédiás és művészeti projekteket készítenek majd oktatóik közreműködésével. A téma színesebb feldolgozását nemzetközi médiaszakértők és művészek előadásai segítik.

A közelgő esemény részleteiről Adri Schokker főszervezővel beszélgetett a Média Műhely.

Fotó: Adam Taylor

Fotó: Adam Taylor

Mi a Kreatív Karantén (Island CQ) rendezvénysorozat célja?

Az elsődleges cél a résztvevő egyetemek közti együttműködés és a diákok csereprogramja. A résztvevő fiatalok olyan élményekkel gazdagodhatnak a karantén alatt, amelyekre azt hiszem, sehol máshol nem tehetnének szert. Teljesen ismeretlen, mégis hasonló érdeklődési körű emberekkel dolgozhatnak együtt a műhelyekben. A legtöbb diák életének egyik legjelentősebb tanulási folyamata kapcsolódik a karanténban szerzett élményekhez. A műhelymunkák során szinte észrevétlenül tanulják meg, hogyan tekintsenek másképp egy-egy adott helyzetre, rendszerre, jelenségre, miközben az új információkat és tapasztalatokat automatikusan beépítik látásmódjukba.

Az idei karantén tematikája a válság, valamint Európa újjáépítése. Honnan jött az ötlet a szokatlan témaválasztáshoz?

Az egész egy furcsa alapötletből indult ki. Elképzeltünk egyfajta poszt-apokaliptikus jelenetet, ahol a világ gyakorlatilag teljesen megsemmisült, és mi, a résztvevők vagyunk az utolsó túlélők, akiknek újjá kell építeniük a Földet és a társadalmat. Először Európa végének kereszteltük el a rendezvényt, de ezt túl nyomasztónak, rombolónak éreztem. Aztán egyszer csak eszünkbe jutott a válság. A szó eredeti jelentése valamilyen rendszernek a vége, de magában hordozza az új kezdet lehetőségét is – vagyis pozitív oldala is van. Ha egy rendszer véget ér, akkor el lehet kezdeni azon gondolkodni, hogy mit tehetünk, hogyan tovább. A különböző válságokkal az utóbbi időben a média is sokat foglalkozik, és a társadalmak életére is meghatározó hatással vannak. Arra gondoltunk, érdekes lenne megnézni, milyen szemszögből tekintenek a válságra a művészek, a kreatív emberek és a diákok. Végtére is mindenki kapcsolódik valamilyen szinten a témához.

Milyen programokra számíthatnak a résztvevők?

Idén a tíznapos programot három fő részre osztottuk. Az első két nap gyakorlatilag a „gyűjtögetésről” szól majd. A diákok, a tanárok és az előadók együtt fogják körbejárni a helyszínt és megismerkednek Komárom történelmével, hogy mindenki kellően rá tudjon hangolódni a témára. Profi előadókat is felkértünk, hogy még részletesebben bemutassák a mostani Európát. Úgy gondolom, a művészek és az újságírók is jelentős szereppel bírnak a válságok idején, ezért ők is érdekes előadásokkal készülnek majd. Miután a lehető legalaposabban körbejártuk a témát, kezdődnek a műhelyek. A diákok teljesen szabad kezet kapnak – semmi sem szabhat határt a kreativitásuknak. A program végén pedig egy kétnapos kiállítás keretein belül mutathatják meg a műhelyek saját eredményeiket, munkáik gyümölcsét.

Hogyan képzeljünk el egy ilyen kiállítást?

Leginkább kreatív káoszként tudnám leírni: mindenfelé színes, zenés projektek, fényképek, rövidfilmek, művészi installációk. Rendkívül érdekes látni, hogy a közös témát végtelenféle módon lehet értelmezni, feldolgozni. A diákok számára is csak ilyenkor derül ki, hogy a többi műhely min dolgozott hosszú napokig, ők is ekkor látják először társaik munkáját. A kiállítás hangulatát este magyar és holland zenészek fogják emelni, de lesznek érdekes előadások is, melyeket külföldi művészek fognak tartani.

A műhelymunkák mellett a résztvevőknek lesz némi szabadidejük is?

Természetesen a kemény munka mellett szükség van a pihenésre, feltöltődésre is. A résztvevő egyetemek saját estjükön mutathatják be a nemzetük kultúráját. Így a többi diák játékos módon ismerkedhet meg a különböző országok hagyományaival, szokásaival. A rendezvény közepén pedig tartunk egy szabadnapot is, amikor a diákok kedvük szerint tölthetik el az idejüket újdonsült barátaikkal, de akár megnézhetik Komárom látnivalóit is. Ez a szabadnap az oktatóknak azonban szintén munkával telik: ekkor tartjuk ugyanis a gyerek-műhelyt, melyen 42 komáromi kisiskolással fogunk együtt dolgozni.

A műhelyeken milyen installációkat, projekteket lehet készíteni?

Gyakorlatilag bármit. A legjobb dolog a műhelyekben, hogy sosem lehet megmondani, megjósolni, milyen munkák fognak születni. Tavaly például leginkább interaktív dolgokkal találkozhattunk: videókkal, dokumentumfilmekkel és különböző média-projektekkel. De persze bármi másban lehet gondolkodni: készülhetnek szobrok, építmények vagy akár játékok is.

Az idei lesz zsinórban a harmadik Kreatív Karantén. Milyen tapasztalatokat szereztetek az előző két alkalommal?

Az első karantént Hollandiában tartottuk, egy igazi szigeten, de az egy nagyon biztonságos környezet volt, ahol semmi rosszra nem kellett számítani. Igazából nekünk is új volt még a szervezés, nem is volt nagyon tematikája a dolognak, mégis nagyon jó eredmények születtek. A második rendezvény viszont teljesen más élmény volt. Lettországban, 40 kilométerre a legközelebbi várostól, az erdő közepén, egy teljesen elszigetelt helyen voltunk. A körülmények sokkal kevésbé voltak kényelmesek: a hőmérséklet este nagyon hideg volt, napközben pedig egész meleg, és gyakorlatilag a vadonban éltünk. Egyeseknek igazi kihívás volt az egész – de szerintem éppen ezek miatt a nehéz körülmények miatt vált végül igazán intenzív élménnyé. A csoportok igazán összetartottak, hiszen egymásra voltak utalva. Összességében mindkét rendezvény remekül sikerült, és személy szerint izgatottan várom az ideit is. Remélem, hogy most is jó élményekkel fogunk gazdagodni.

Szemerey Eszter

Advertisements
No comments yet

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: