Skip to content

Hogyan tudná az újságírás a migráció témáját a rossz hírnevétől megszabadítani?

2013. 10 13

A migráció gyakran áll a nyilvános viták középpontjában, de hogyan kezeli a média ezt a témát, milyen mértékben tükrözi, illetve milyen mértékben alakítja a közvéleményt ezzel kapcsolatban? Mindkét eset a média felelőssége. Az újságíróknak erről nem szabad megfeledkezniük, amikor a cikkeiket írják. A pontatlanság kerülendő, mivel helytelen képet mutathat a témával kapcsolatos közvélekedésről, vagy ami rosszabb, negatív hatással lehet rá. Az alábbiakban jöjjön pár hiba és jó gyakorlat, amit figyelembe kellene venni, amikor a migrációról írunk.

A szavak helytelen használata

Nem kell külön mondani, hogy a cikkek írása közben az újságírónak nem csak a mondanivalójára kell figyelnie, hanem a szavait is meg kell válogatnia. A migráció esetében a helytelenül megválasztott szavak a bevándorlók negatív megítélését okozhatják. Például az „illegális” jelzőt gyakran használják a dokumentumok nélküli bevándorlókra. Az AP hírügynökség nemrégiben betiltotta az „illegális bevándorló” kifejezést és ennek megfelelően írta át a „Stylebook”-ját is. (A stiláris jegyeit meghatározó szabályrendszerét is.) A EU belügyi biztosa Cecilia Malmström az esetet a Twitteren úgy kommentálta, hogy az EU-nak is követnie kellene a fent említett gyakorlatot, felszámolva ezt a kifejezést az összes dokumentumában.

Névtelen

Negatív ábrázolás

A médiában a bevándorlókról megjelenő legtöbb történet bűneseteket vagy tragédiákat dolgoz fel, amivel marginalizálja a migránsokat. Nagyon ritkán mutatják be a sikeresen integrálódott bevándorlókat.

 Kriminalizáció

Azokban a társadalmakban ahol a migráció jelen van és növekszik, mint például Olaszország, a többség hajlamos azt gondolni, hogy a bevándorlók felelősek a bűncselekmények nagy részéért. Ez a felfogás részben abból ered, hogy az újságírók gyakran hangsúlyozzák a gyanúsítottak állampolgárságát, ha bevándorlókról van szó, még a nyomozások korai szakaszában is, amikor egyáltalán nincsenek vádlottak. A címekben az sosem áll, hogy „Olasz férfi gyilkolta meg lányát”, de gyakran olvasható, hogy „Fiatal mór (arab) férfi erőszakolt meg egy lányt”.

A Caritas szervezet kutatása jelzi, a közvélemény szerint külföldiek követik el a legtöbb bűncselekményt. A média hatását ellensúlyozandó, a szervezet készített egy plakátkampányt, ami pozitív üzenetet közvetít a bevándorlókról.

Tények és számok

Minél több tényre és adatra van szükség ahhoz, hogy az eseményeket a valódi formájukban mutassuk be. A nemzetközi migrációs szervezet az IOM (International Organisation for Migrations) 2011-es jelentése „A hatékony kommunikáció a migrációról” szerint például az emberek nagyobbnak hiszik a bevándorlási hullámokat, mint amekkorák valójában. A tanulmány beszámol arról, hogy az olaszok 25 százalékra becsülik a bevándorlók arányát, miközben ez csupán 7 százalék. Az Egyesült Államokban is hasonló a helyzet: a 39 százalékos vélt adat helyett 14 százalék a bevándorlók száma. Ennek az az oka, hogy a nyilvános vita inkább az érzelmekre és a politikára fókuszál, ahelyett, hogy a tények és számok dominálnának.

IOM

Emberi történetek

Az olvasók jobban tudnak azonosulni a szíriai háborúból megszökött fiatal Khaled történetével, mint azzal a több száz szíriai menekülttel, aki az életét vesztette határátkelés közben. A nevek és a valós élettapasztalatok elevenebbé teszik a történeteket és lekötik az olvasók figyelmét. Az IOM szerint a civil szervezeteknek bátorítania kellene a bevándorlókat, hogy hallassák a hangjukat a média segítségével.

Korlátozott a forrásokhoz való hozzáférés

Az Európai Unióban nagyon nehéz beszámolni a dokumentumok nélkül érkező bevándorlókról. Nagyon korlátozott – legtöbb esetben tiltott – a hozzáférés a fogadó intézmények információihoz, ezért az emberek szinte semmit sem tudnak ezeknek a központoknak a körülményeiről. Következésképpen nem igazán érdekli őket, hogy az eljárás során sérülnek-e a bevándorlók alapvető emberi jogai vagy sem. Ez persze megakadályozza azt is, hogy tisztán lássunk a bevándorlás témakörében.

Változatos téma

A migráció igen változatos kérdéskör. Az, hogy mennyire van a köztudatban, nagyban függ az aktuális politikai helyzettől. Nicolas Sarkozy például sokat használta elnökválasztó kampányában, mivel az erősen a közbiztonságra fókuszált.

Sarkozy

Gyakran hozzák fel a politikusok a migrációt problémaként olyankor is, amikor egy aktuális krízis alatt el akarják vonni az emberek figyelmét a megszorításokról, a külföldieket hibáztatva a kormány helyett. Ez a helyzet Olaszországban például, ahol a már említett Caritas felmérés alapján „a külföldiek az olaszok bűnbakjai, ami gyakori eset gazdasági krízisek és kulturális átalakulások esetében”.

Campagna-OIM

Jobboldali politikusok gyakran hangoztatják, hogy a bevándorlók megnehezítik a fogadó országok helyzetét, és sok pénzbe kerülnek, de az a konkrét számadatokat tartalmazó kampány videó, melyet az Európai Zöldek vetítettek le a francia Parlamentnek; épp az ellenkezőjét bizonyítja. A kampány a 2009-es francia gazdaságon mutatja meg, hogy a bevándorlók abban az évben 12 milliárd Euróval járultak hozzá a GDP-hez.

Mindezeket a szempontokat figyelembe kell venni a bevándorlók említésekor, hiszen az IOM közleménye szerint: „úgy tűnik kapcsolat van a média migránsokról szóló tudósításai és a közvélemény alakulása között”.

fordította: Kottász Adél
Reklámok
No comments yet

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: