Skip to content

A vártnál korábban halnak ki az újságok az arab országokban

2014. 05 26

Szomorú hírek láttak napvilágot az arab világban, ahol jóval hamarabb elkezdődött a lapok amortizációja, mint az előre várható lett volna. Ross Dawson 2010-es jóslata szerint, elérkezik majd az az idő, amikor minden országban kihalnak a nyomtatott újságok. A feltételezés szerint az arab országoknak még lenne körülbelül húsz évük, de a jelenlegi helyzet ezt nem igazolja. Mi lehet ennek az oka? Természetesen az egyre nagyobb teret hódító közösségi média.

A kutató eredeti feltevése szerint, az újságok Szaúd-Arábiában 2034-re, az Egyesült Arab Emírségekben 2028-ra halnak ki teljesen – számolt be az Al Arabiya néhány hete.

A folyamat azonban jelentősen felgyorsult a YouTube, a Twitter és a Facebook váratlan és drámai felhasználásnövekedése miatt. Dawson az Al Arabiya (a dubai székhelyű, arab Media Forum) felületén elmondta, hogy kutatásainak eredményeit és a határidőket felül kell vizsgálnia, hiszen nem kalkulálta bele az internet és a közösségi média tempójának ily mértékű fejlődését. — ,,Lehet, hogy a feltételezéseim jó néhány évvel korábban bekövetkeznek”

Képforrás: http://www.futureexploration.net/Newspaper_Extinction_Timeline.pdf

A képen Dawson eredeti  ,,újság kihalási idővonalát” láthatjuk, amely 2010-ben jelent meg.  Az ábra alapján Magyarországon még 2032-ig beszélhetünk nyomtatott sajtóról. Dawson szerint egy lap akkor éri el végső stádiumát a piacon, amikor a hirdetési bevétel a teljes bevételnek kevesebb, mint 2,5 százaléka. Az Amerikai Egyesült Államokban a feltételezés szerint már 2017-ben szembe kell nézni az újságok hanyatlásával, majd kihalásával. Ez a legkorábbi időpont, amelyet Dawson felvezetett a kutatása során a térképre. Az Egyesült Államokat követi majd az Egyesült Királyság és Izland, később Kanada és Norvégia. Az utolsó ország, ahol kihal a nyomtatott sajtó 2039-ben Argentína lesz, azután már csak a ,,világ többi része” kategóriába került országok, területek és régiók maradnak, mint Afrika vagy India.

A csíkos vonal mutatja azokat a területeket, amelyeken a nagyvárosokon belül hamarabb halnak ki az újságok, mint a regionális területeken. Ross emellett olyan tényezőket is felsorolt kutatásában, amelyek befolyásolják az újságok megszűnésének ütemét. Ilyenek az ország gazdasági fejlődése, a demográfiai változások és az állami szabályozás is. Az újságok haldoklanak, jelei pedig már felfedezhetőek Szaúd-Arábiában és a környező területeken. Egy ottani lap szerkesztője szerint, az újságok értékesítési hanyatlása már elkezdődött, hiszen az eladások 140.000 példányról 40.000 példányra csökkentek.

Forrás: The Huffington Post

Reklámok
No comments yet

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: