Skip to content

Hi-tech médiadzsihád: az Iszlám Állam propagandaháborúja

2014. 10 22

Az Iszlám állam filmekből, videojátékokból és hírcsatornákból jól ismert módszerekkel terjeszti üzenetét. Ki áll a propagandagépezet mögött, és hogyan tartóztatható fel a terjedése?

wapo_syria

Fotó: International Business Times

  1941-ben Frank Capra hollywoodi filmrendezőt bízták meg, hogy propaganda filmeket forgasson as Egyesült Államok hadseregének toborzó részlege számára. A megbízás testhezállónak tűnt: a rendező jól ismerte Leni Riefenstahl Az Akarat Diadala című munkáját, mely megdöbbentő lenyomata egyrészt a kor filmművészeti állapotának, másrészt a nácik katonai erejének.

Halálra rémisztett”– mondta később Capra. – „Egy lövés sem dördült el, egy bomba sem robbant fel benne, de egyfajta pszichológiai fegyverként az ellenállás gondolatát is megsemmisítette, annyira halálos volt.” Hogyan vetekedhettek volna ezzel az amerikaiak? Capra ötlete az volt, hogy ellenségei fegyvereit önmaguk ellen fordította. Hétrészes dokumentumsorozata, az Amiért harcolunk (más fordítások szerint Ezért harcolunk) az Akarat Diadala és más propagandafilmek felvételeit újragondolva megmutatta mivel állnak szemben. „Hadd pusztítsák el saját filmjeik őket – mondta Capra. – „Hadd bizonyítsa az ellenség saját céljainak szörnyűségét és a miénk jogosságát.”

  Egy jókora időbeli ugrással napjainkba azt látjuk, hogy a helyzet ellentétes módon ismétlődik meg.  Ahogyan az Iszlám Állam (Isis) foglyul ejtett amerikai tüzérséget használ ellenségei ellen az iraki harcmezőkön, így használja ellenük a Nyugat bevett médiaeszközeit és módszereit is. Az Isis napi szinten bizonyítja jártasságát és hatékonyságát a YouTube-on, a Twitteren, az Instagramon, a Tumblr-ön, az internet mémeken (lásd: #catsofjihad https://twitter.com/hashtag/catsofjihad vagy http://www.oninstagram.com/catsofjihad) és minden egyéb közösségi médiafelületen. A geopolitikai helyzet a Közel-Keleten nyomasztóan változatlan, ám az Isis közösségi médiában való aktív jelenléte újdonság. Mintha valaki egy évtizeddel ezelőtt belenézett volna Osama Bin Laden borzas, monoton videokamerás prédikációjába, és megállapította volna, hogy a szélsőséges iszlámnak, ennél azért valamivel lendületesebb marketingstratégiára lenne szüksége. Az Isis versenyre kelt a nyugati hírcsatornákkal, a hollywoodi filmekkel, valóságshowkkal, de még videoklippekkel is, és sikeresen elsajátította azok szókincsét.

Az Isis médiatörekvései az Al Hayat Média Központ műsoraiban teljesednek ki. Nem összekeverendő az Al-Hayat arab hírlappal, az Al Hayat Media kimondottan nem arab anyanyelvű, elsősorban fiatal nézőkre fókuszál és produktumai közelebb állnak a mainstream színvonalhoz, mint bármi, amit korábban az iszlám szélsőségesek létrehoztak. Számos nyelven gyártanak tartalmakat- elsősorban németül, angolul és franciául – többféle formátumban, az egyperces Twitter-barát “Mujatweetektől” kezdve az egyórás, a Háború Lángjai címet viselő dokumentumfilmig, ami egyébként a hollywoodi filmekre jellemző előzetessel is rendelkezik. Közzétesznek emellett audio tartalmakat és egy angol nyelvű PDF-magazint is, ami a Dabiq címet viseli. A magazin második számában a kalifátust egy bárkával azonosítják az apokalitikus “árvíz” idején- a történet analógiájához az illusztrációt a hollywoodi kasszasiker, a Noé képsorai szolgáltatták.flames-of-war-isis-islamic-state-caliphate-obama-jv-jayvee-team-movie-trailer

Ám ne feledjük, ez propaganda! Elenyésző utalást találunk bennük emberrablásról, (nemi) erőszakról, zaklatásokról, mecsetek elpusztításáról, keresztre feszítésekről, levágott fejekről, nők korbácsolásról, akik bűnösnek találtattak, amiért nem viselték hidzsábukat stb. Nőket általában véve is alig látunk a felvételeken. Arról sem esik szó, a tartalmak mennyire megrendezettek. A Háború Lángjaiban példának okáért legyőzött katonákat látunk a szíriai hadsereg 17. osztagából, amint saját sírjaikat ássák. Egyikük nem nagy meggyőződéssel az Iszlám Állam bátorságát dicséri ásás közben:

Mintha Allah megáldotta volna az Iszlám Államot. A 17. osztag bázisát másodpercek alatt vették be még úgy is, hogy mi 800-an voltunk, ők pedig néhány tucatnyian.

Ezzel szemben a valóság az, hogy a Raqqa 17. osztaga már azelőtt ostrom alatt állt, hogy az Isis megérkezett és utána is hetekig tartott a bázis bevétele.

A kérdés a világ számára az, vajon mit tehetünk, hogy megfékezzük őket. Frank Capra módszere bevált egy olyan nemzetállam ellen, mint amilyen a náci Németország volt, ez a stratégia azonban nyilvánvalóan nem működhet egy névtelen, arctalan gerilla médiaellenféllel szemben. Az Egyesült Államok Külügyminisztériuma létrehozott egy „ThinkAgain-TurnAway” nevű Twitter csatornát, amely kizárólag az Isis-hez kapcsolatos hírekre és tevékenységekre specializálódott. Múlt hónapban egy Isis toborzásról készült paródiát töltöttek fel, szarkasztikusan sorolva a dzsihádista tevékenységeket: „Keresztrefeszítések és muszlimok kivégzése… öngyilkos merényletek mecsetekeben. Az utazási költségek miatt ne aggódjatok… úgysem lesz szükségetek retúrjegyre!

Eltekintve az alapvető ízléstelenségétől, vagy az alantas produkciós értékektől, a felsorolt tevékenységek alig különböznek az Isis saját propagandáiban látottaktól.

alan-henning-british-638

Fotó: NYDailyNews.com

Az Iszlám Állam akár magától is elveszítheti ezt a propagandaháborút, legutóbb például Alan Henning kivégzése okozott általános felháborodást világszerte. Egy videó, ami Henning feleségével és brit muszlim vezetők közreműködésével készült, és amely Henning életét mutatja be, éles ellentétet képez az Isis öntömjénző, felfújt retorikájával szemben. A videóban megszólalók nyugodtak, egyszerűek, őszinték, személyesek, teljes mértékben mellőzve a vizuális trükközés eszközeit. „Alan önkéntesként dolgozott együtt a muszlim barátaival, hogy segítsen a szíriai embereken” –  mondja Barbara Henning a videóban. –  „A jó helyen volt, jó célt szolgálva.

A propaganda szempontjából ez egy hatalmas öngól az Iszlám Állam számára. Most, hogy az Isis megragadta a világ figyelmét, biztosra kell mennie, hogy filozófiája kiállja a hitelesség próbáját. Capra szavaival élve meg kell vizsgálnunk az Isis céljainak iszonyúságát és a sajátunk jogosságát.

Major Bianka

Forrás: The Guardian 

Advertisements
6 hozzászólás leave one →
  1. 2014. 11 4 03:07

    Right here is the perfect web site for anyone who really wants
    to understand this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I personally will need to…HaHa).
    You definitely put a new spin on a subject which has
    been written about for decades. Great stuff, just excellent!

  2. 2014. 11 4 03:28

    I’m not sure exactly why but this site is loading
    incredibly slow for me. Is anyone else having this
    issue or is it a problem on my end? I’ll check back later on and see if the problem still exists.

  3. 2014. 11 4 03:38

    It’s very effortless to find out any matter on web as compared to books, as
    I found this post at this web site.

  4. 2014. 11 4 04:17

    Admiring the dedication you put into your blog and detailed information you present.
    It’s great to come across a blog every once
    in a while that isn’t the same old rehashed information. Wonderful read!
    I’ve saved your site and I’m including your RSS feeds to my Google
    account.

  5. 2014. 11 4 04:21

    It’s an awesome paragraph in favor of all the online users; they
    will take advantage from it I am sure.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: