Skip to content

Szárnyaló online tévé. Ő lesz az “egyetlen”?

2014. 11 10

Egy tévé mindfölött

Manapság többen, sokkal többen tévéznek online, mint valaha. A tévénézők talán nem vágják el azonnal a kábelvezetékeiket, de az Adobe szerint egy biztos: a nézők száma az interneten rohamosan növekszik. Annak, aki még mindig csodálkozik azon, hogy az HBO és CBS miért tervezi egy kizárólag online platform létrehozását, a válasz egyszerű: az internet ott van, ahol használni akarjuk, vagyis: mindenhol. Az online tévé egyre kevesebb háztartásban tűnik „geek” különcködésnek, sőt már nem is csak egy a televíziózási alternatívák közül, hanem a televízió nézés kizárólagos formája.

Kép: wired.com

Kép: wired.com

Az Adobe abban a pozícióban van, hogy  ezt pontosan tudja, hiszen az ő szoftverük futtatja azt a platformot,  amit majd minden amerikai kábeltévé előfizető  használ online felületére történő bejelentkezésekor.  Elemzők 165 netes videót és 1.53 milliárd felhasználót figyeltek egy éven keresztül, majd megállapították: az online össznézettség 388 százalékkal nőtt 2014 közepére, vagyis az előző év azonos időszakához képest – közel az ötszörösére emelkedett.  A növekedés alatt nemcsak pár megrögzött függőt értünk, akik a sorozatokat falják, hanem az átlag nézőket is. Évről évre több, mint a duplájával, 146 százalékkal nő az online nézőszám.

A kábeltévé is bekerül az ódivatú technológiák képzeletbeli alagsorába, és az online tévét úgy fogjuk hívni: a jó öreg tévé.

Tamara Gaffney szerint  ennek a növekedésnek három oka van: az egyre több applikáció és portál, az elégedettségi mutató emelkedése és a világbajnokság. A sport egyfajta előételként funkcionál, ami meghozza a nézők étvágyát, így rugalmasabbak és nyitottabbak lesznek az online tévével kapcsolatban – mondja Gaffney.

A világbajnokság jó csali, mivel a legtöbb sportág meccseit csak interneten keresztül lehet elérni,  amit a hagyományos tévé elegendő csatorna hiányában nem tud prezentálni. Gaffney szerint azonban, ha a nézők egyszer átjönnek az internetes televízióhoz a sportért, akkor maradnak már a többi műsorra is.

„ A nézők általában a sport miatt csatlakoznak, de mikor használni kezdik az online tévét, már nemcsak sportot néznek” – mondja Gaffney.

Vissza a nagyképernyőhöz

Az Adobe szerint a felhasználók már nemcsak a sport iránt érdeklődnek, ugyanis, míg az egy évvel korábbi adat szerint átlagosan 2 filmet néztek meg a felhasználók, addig egy frissebb kutatásból kiderült, hogy a közönség manapság már 4.5 filmet fogyaszt online, ami több, mint a sportműsorok nézettsége. Az online sorozatok irányába is hirtelen nőtt meg az érdeklődés. Ez a növekedés még figyelemreméltóbb, mivel az Adobe felmérése nem tartalmazza a fő szolgáltatókat, a Netflix, Amazon Prime vagy a Hulu adatait. Más szóval,  sokan ugyan fizetnek még a kábeltévéért, de egyre kevesebben nézik és egyre többen televízióznak Netflix-el.

Kép: player.hu

Kép: player.hu

„Amikor egy sorozatot gyorsan le akarsz darálni, és az egész évadot végignézni,  még nem is tudod, de épp akkor fordulsz az online tévézés felé” – hangoztatja Gaffney.

Az online televíziózás felé fordulás önmagában nem egyenlő a hagyományos tévétől való elfordulással. Tény, hogy a legnagyobb növekedést az internethasználók körében az elmúlt egy évben a játékkonzolok, valamint az over-the-top eszközök,  mint az Apple TV és a Roku adatai mutatják. Egy évvel ezelőtt 3 százalékos felhasználtságról számoltak be. Ez a szám mára 10 százalékra emelkedett.  Ezekkel az eszközökkel  az online tévét nagyképernyőkön, így például smart tévéken  is lehet nézni. Az egyetlen dolog, amiért a nézők még mindig lelkesednek, az a sport.

„Az Olimpiát és a világbajnokságot a szurkolók nagyképernyőn akarják nézni, a saját nappalijukban” – nyilatkozta Gaffney.

A kábeltévé mélypontja

A hagyományos tévével szemben az online televíziózás előnye az, hogy az előfizetőknek nem kell elkötelezniük magukat. Az online tévézés több mint fele iOS operációs rendszeren történik ahogy, az az Adobe felméréséből kiderül. Gaffney szerint az iPhone 6 és 6 Plus nagyobb képernyői csak megerősíteni fogják az Apple helyét az online tévézés piacán. Az Apple időzítése az okostelefonokkal és tabletekkel jónak tűnik hiszen az online videók nézettsége a tableteken folyamatosan nő.

Mivel a cég, olyan adatokat közöl, melyeket  a kábeltv előfizetők között mértek, az eredmények alapján nehéz általánosítani a többi televízió nézőre. De az a tény, hogy a nézők egyre gyakrabban látogatják az internetet tévénézés céljából előre vetíthet egy kevésbé ’csomagosított’ jövőt – mondja Gaffney – ahol a fogyasztók egy személyre szabott, például csak az HBO-t tartalmazó szolgáltatást fizetnek elő egy egész kábeltévé csomaggal szemben.

A nagy vesztes tehát úgy tűnik a kábel tévé, főleg azért, mert a  csatornák hagyományos trendje az, hogy az új műsoraikról szóló híreket a  saját csatornáikon terjesztik. Azok a felhasználók, akik online tévéznek, nem látják ezeket a  reklámokat. Sokkal valószínűbb, hogy éppen egy közösségi oldalon csevegnek, tehát – ha egy új show eléri azt, hogy  beszéljenek róla, a nézők majd  visszamenőleg is megnézik majd a régebbi epizódokat a neten. Fel is tudnak zárkózni egy maratoni tévézéssel a sorozat többi nézőjéhez. Egyre inkább ez a tévézés módja napjainkban, mígnem: A kábeltévé is bekerül az ódivatú technológiák képzeletbeli alagsorába, és az online tévét fogjuk úgy hívni: a jó öreg tévé.

Forrás: Wired.com

Hegedűs Ágota

Advertisements
No comments yet

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: