Skip to content

40 év után még mindig a Dungeons & Dragons van terítéken

2015. 11 16

Old school társas-játék reinkarnációja lenne a World of Warcraft?  Nem egészen. Manapság sokakat beszívott az online multiplayer szerepjátékok világa, de érdemes kicsit kiszakadni és visszanyúlni ezeknek a gyökereihez, ami csupán egy asztali verziója  volt a mai stratégiai csodavilágnak; Górcső alatt: alagsorok meg sárkányok, hercegnők nélkül, vagyis a Dungeons and Dragons, ahogy ezt Michael Witwer, az Empire of Imagination szerzője látja. 

Ha nemcsak ismerős vagy, de masszívan nyomulsz az online multiplayer szerepjátékok világában – legkézenfekvőbb példaként említve: a World of Warcraft-ot vagy a Final Fantasy-t –, akkor ideje hálát adni – Gary Gygax mellett – az 1970-es asztali játékoknak, a szerző Michael Witwer szerint.

Michael Witwer: Empire of Imagination avagy a Gary Gygax féle D&D születése

Witwer egyébként nemrég írt egy életrajzot Gary Gygax címmel, aki nemcsak társ-alkotója a Dungeons & Dragons (D&D) nevű elhíresült játéknak, de egyúttal a “pincelakó” virtuál szereplők példaképe is.

„Még az első FPS – vagyis belső nézetű –  lövöldözős játékok, mint a Call of Duty gyökerei is az asztali szerepjátékokban kereshetők.” – nyilatkozta az Empire of Imagination szerzője, az NPR rádió riporterének, Ari Shapiro-nak.

A játékban, emellett játékon kívül is, a D&D-nek messzemenő a hatása. Stephen Colbert komikus, újságíró, Anderson Cooper, illetve az író Junot Díaz úgy hivatkoznak a Dungeons & Dragonsra, mint befolyásoló tényezőre.

„Ez tényleg egyfajta képzelet-műhely lett a játékosok számára – mondja Witwer. – Azt hiszem, Junot Díaz nevezete a játékot magát a történetmesélés praktikumának. Sok író, sok művész, sok színész már arról beszélt, hogy a játék miként fejleszti a képzeletük hatékonyságát.”

Bár Gygax 2008-ban meghalt az mesterműve tovább él: Witwer Shapiro-val beszélt új könyvéről, az Empire of Imagination-ről, illetve arról, hogy a játék hogyan maradhatna ma is népszerű.

A mester, aki megmondja a tutit avagy a D&D alappillérei

Dungeons & Dragons egy játék, amit először asztalon játszottak – legalábbis ez eredetileg így volt. A játék, ami mindenkit összehozott. A játék közvetett, vagyis van egy Dungeon Mesternek nevezett főmuki, aki meghatározza, hogy a többi játékos mit hall és lát. Így a részvevők együttműködve, különböző karaktereket felhasználva, mint harcosok, varázslók, tolvajok játszanak a mester által meghatározott szabályok és helyzetek szerint.

Ködös elme? – Az 1982-es Mazes and Monsters és a Dungeons & Dragons a média körforgásában 

Nem titok, a Mazes and Monsters III. James Dallas Egbert történetét meséli el; A történet 1979-ben játszódik és egy fiatal Michigan állambeli diák titokzatos eltűnését eleveníti meg, aki amellett, hogy sok problémával küszködött, még a Dungeons and Dragons világa is beszívta. Szóval a fiú eltűnik, majd egy William Dear nevű magándetektív felbukkan, aki szerint – ugyanis egyszer látta a gyereket játszani ezzel a játékkal –, az emberi elme képtelen kezelni a gondolatot, miszerint ez a másik karakter csupán egy játék része, ennek következtében pedig  így elmosódik a határ a valóság és a képzelet szüleményei között. A sztoriból a egy hatalmas média-cirkusz kerekedett, amiből végül kiderül, hogy – dobpergés – Egbert eltűnésének semmi köze a játékhoz.

Asztali játék vs. Virtuál gaming

Maga a játék – az eredeti, asztali változat – még mindig elérhető. Sőt már az ötödik kiadását éli meg, és folyamatos  a kereslet rá. Őrület.
Ami azonban a mostani játékokból hiányzik – az őseiktől, az asztali változattól eltérően – legyen szó akár számítógépes szerep- vagy ehhez hasonló játékokról, az az erő, ami alappillére az asztali játszmáknak… Amikor, üldögélsz a barátaiddal, ami tulajdonképpen egy közös történetmesélő workshoppá alakul: Fizikailag is egy légtérben lenni, amihez semmi más nem kell, csupán egy ceruza, papírlap és eg dobókocka.

Van valami nagyon különleges ebben,mert ez egyfajta közösségi élményt generál, amit őszintén, elég nehéz rekreálni  elektronikus média segítségével, akármennyire is pazar látványt és/vagy működést kínál.

Forrás: NPR radio

Fordította: Kovács Norbert

 

Advertisements
No comments yet

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: