Skip to content

Mire számíthatunk idén a médiában?

2016. 04 3

A média világa gyorsan változik körülöttünk. Nem könnyű eligazodni a rengeteg arról szóló cikk és vélemény között, hogy merre próbálkoznak a nagy kiadók továbbfejlődni és hogy milyen eszközöket vetnek be a kicsik az érvényesüléshez.

Szerencsére, hogy ne maradjunk iránytű nélkül a Reuters Intézet (University of Oxford), minden év végén kiadja a jövő évi előrejelzéseit. Mielőtt belemennénk, hogy mit is vetítenek előre 2016-ra, vessünk egy pillantást 2015-re.

Paul Bradshaw szerint a tavalyi év trendjeinek határozottan retró hangulata volt: mainstream kommunikációs formát öltöttek a gif-ek és emoji-k, új erőre kaptak az e-mail hírlevelek és a podcast-ek és ismét előtérbe kerültek az üzenetküldő alkalmazások. Ahogy Nic Newman fogalmazott: ,,Chat apps are the new social media” (azaz a chat applikációk az új közösségi média). De legjobban ezt most is a számok mutatják: a világon a legtöbbet használt 10 app közül 9, közösségi média vagy chat program volt.

,,Párizstól Szíriáig és tovább, láthattuk az új, a videó által meghatározott internet eljövetelét, ahogy harcba száll az első helyért az élő közvetítések területén a TV-hírekkel. Ez a tendencia főleg a 24-órás híreket sugárzó tévécsatornákra fog egyre erősödő nyomást helyezni.” – írja Newman.

A videós tartalmak azért lehettek és lesznek egyre erősebbek, mert egyre több ember számára elérhetőek az okostelefonok[1] és a mobilinternet is egyre olcsóbb.[2] Az Akamai kutatása szerint[3] a sávszélesség is 23%-al nőtt 2015 4. negyedévében, az egy évvel azelőtti adatokhoz képest. Ennek a tendenciának a meglovagolására szinte minden komolyabb kiadó és újság létrehozott egy saját videógyártással foglalkozó egységet. Az intézet kutatásában megkérdezett vállalatvezetők 79 százaléka mondta azt, hogy kiemelt fontosságú területként tekintenek a videókészítésre.

 A 2016-os előrejelzések

A nyugati világ egyik legmeghatározóbb idei technológiai eseménye az lesz, hogy közvetlenül az üzenetküldő alkalmazásokból érhetjük majd el a körülöttünk lévő világot. A ruhavásárlástól kezdve a taxirendelésen és szállásfoglaláson keresztül, a nagybevásárlást és az ebédrendelést is intézhetjük majd chat bot-okon keresztül. (A napokban több nagynevű online újságban már felreppentek híresztelések arról, hogy a Facebook az évente megrendezett konferenciáján be fogja jelenteni a ‘Bot bolt’-ot.[4])

Nem biztos, hogy az újságírás is hasonlóan fog beépülni ezekbe a platformokba, mert például az amerikai Quartz olyan alkalmazást hozott létre, ami olyan, mintha az ember szövegesen beszélgetne valakivel (előre meghatározott válaszokkal, lásd a képeket), változatosan és interaktívan. A kérdés nem egyszerű, a tavalyi reklám-blokkolót igénybe vevő felhasználók számának rohamos növekedése után, idén már mobilra is elérhetőek lesznek ezek a szolgáltatások, amik feltehetőleg azt fogják eredményezni, hogy a kiadók/újságok a saját alkalmazásaikba próbálják majd terelni az embereket vagy az olyan platformokra, mint a Facebook (Instant cikkek) és a Google (AMP). Az utóbbiak hátránya viszont, amellett, hogy nekik már nem kell külön felhasználó-bázist építeniük és programot fejleszteniük, hogy továbbra sincs senkinek fogalma arról, hogy milyen algoritmus, vagy minta alapján jut el az emberekhez egy-egy cikk. Emellett az ott megjelenő reklámok bevételéből (ezek az összegek jelenleg 100 százalékig a kiadók zsebébe folynak, amennyiben ők értékesítik a felületeket[5]) elkezd e a tech-óriás részesedést kérni ?

Bárhogy is döntenek a kiadók és az újságok, idén az egyik legnagyobb csata a figyelem megszerzéséért zajlik majd, valahogy úgy, hogy az átlag olvasó ne kapjon frászt tőle, hogy folyamatosan zizeg a telefon a zsebében, mert instant értesítik, hogy valami celeb majdnem leejtette a telefonját.

A vele egyenértékűen fontos kihívás pedig az olvasók lekötése lesz. Ha már regisztrált az alkalmazásban, akkor használja minél többet, hogy a számára hasznos kontent (perszonalizáció) mellett minél több reklámmal találkozzon. Ez a hozzáállás azzal áll szemben, hogy eddig főleg az olvasottság és a kattintás szám alapján értékeltek sikeresnek vagy sikertelennek egy cikket, de most fordulni látszik a kocka.

Aki mélyebbre merülne a témában, itt elolvashatja az Intézet teljes jelentését, ami olyan további kérdésekkel foglalkozik, mint a feliratkozások helyzete vagy a médiát körülvevő új technológiák.

/Bagyinszki Dániel/

 

A cikk a CreativeCommons 3.0 szerinti felhasználás szabályai szerint készült Nic Newman 2016-os jelentése alapján.

 

[1]http://www.pewglobal.org/2016/02/22/smartphone-ownership-and-internet-usage-continues-to-climb-in-emerging-economies/

[2] http://www.internetsociety.org/globalinternetreport/assets/download/IS_web.pdf 42. oldal

[3] https://www.akamai.com/us/en/multimedia/documents/infographic/q4-2015-state-of-the-internet-infographic.pdf

[4] Például az Independent-en.

[5]http://www.wsj.com/articles/facebooks-instant-articles-advertising-fixes-win-over-publishers-1455218551

Reklámok
No comments yet

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: